חיפוש קצר של הביטוי "ניסוח קורות חיים" באינטרנט יוביל אותך, ברוב הפעמים, לאין-ספור כתבות ומאמרים על איך כדאי וצריך לכתוב קורות חיים. זה אכן נשמע דומה, אבל אם נרצה לדייק – כתיבת קורות חיים היא מונח כללי המכיל בתוכו תתי נושאים ודגשים חשובים, וביניהם – כיצד לנסח אותם נכון.
כבר עסקנו במאמר שלנו "5 עובדות מעניינות על קורות חיים" בכך שמסמך זה הוא כרטיס הביקור שלנו – ההזדמנות הראשונה (ולרוב היחידה) שאנו מקבלים על מנת להציג את עצמנו בפני המעסיק/ה או המגייס/ת למשרה בה אנו מעוניינים. לכן חשוב להקפיד על ניסוח נכון ותקין של המידע, כך שהוא ישדר את המסרים הרצויים אפילו מבין השורות.
קודם כל, חשוב להתנסח ברמת שפה תקנית – לא גבוהה ולא נמוכה ממנה. אנשים רבים נוטים להשתמש במילים מליציות כדי לשדר רשמיות ורצינות. עם זאת, שימוש בשפה גבוהה מדי עלול ליצור רושם בלתי רצוי, שכן אין צורך אמיתי בשימוש בשפה ספרותית כשכותבים מסמך עובדתי ותמציתי. בדומה לכך, שימוש בשפה לא תקנית או בסלנג עלולים לשדר למעסיק חוסר רצינות או השקעת מחשבה ומאמצים מעטים מדי בכתיבת קורות החיים. בנוסף, חשוב לשים לב שהניסוח של קורות החיים מכיל מידע ענייני ורלוונטי בלבד ומנוסח במשפטים קצרים וברורים.
המלצה נוספת היא להימנע משימוש בפעלים בגוף ראשון כדוגמת: כתבתי, ניהלתי, פיתחתי וכו'. שימוש בפעלים מקשה על המעסיק לאתר את המידע בצורה מהירה וברורה. במקום זאת, רצוי להשתמש בשמות פעולה כמו: כתיבת, הנחיית, פיתוח, ניהול ועוד.
בנוסף, המנעו משגיאות כתיב והקלדה ושימו לב שאתם עומדים בכללי הפיסוק ולא משתמשים באופן שגוי בפסיקים, נקודות, נקודתיים וכו'. אפשר ואף רצוי לתת למישהו נוסף לעבור על קורות החיים ולוודא שהמידע כתוב בצורה תמציתית, ברורה ובלי שגיאות.
הדבר הבא שיש להקפיד עליו בניסוח קורות חיים נוגע לקטגוריות הניסיון התעסוקתי וההשכלה. כאשר נרצה לפרט על מקומות עבודה קודמים, תחומי אחריות, תארים, קורסים והשתלמויות או השכלה וניסיון אחרים שרכשנו – רצוי להשתמש במבנה של תבליטים, תוך הדגשת מילות מפתח קריטיות שעונות על דרישות המשרה. מאחר ומעסיקים משתמשים לעיתים בתוכנות סריקה, שמטרתן לחפש מועמדים עם מילות מפתח שהם הגדירו מראש כרלוונטיות למשרה. כך למשל, אם המועמד עסק בניהול המכירות – עליו לציין בכותרת את שם התפקיד, ומיד אחריו להציג בתבליטים את תחומי האחריות שהיו לו בתקופת העבודה. דוגמה לכך יכולה להיות:
2007-2009: ניהול צוות בחברת "XXX"
- ניהול 25 נציגים
- פיתוח מערכי הדרכה
- עבודה מול ממשקים רבים בארגון
- ניתוח נתוני המוקד
- השתתפות בישיבות הנהלה
- קבלת תעודת הערכה על הישגיי ותרומתי למוקד
הקפידו על קורות חיים באורך של עמוד אחד, ושמרו על מינונים נכונים של מידע, הדגשות ופירוט. קורות החיים צריכים לתמצת את פועלכם וניסיונכם ולהציג את הפוטנציאל שלכם כמועמדים לעבודה. אל תוותרו על מידע חשוב, אך גם אל תפרטו יתר על המידה בקורות החיים, לשם כך נועד ראיון העבודה. הצורה בה אנו מציגים את קורות חיינו שונה במעמד ראיון עבודה לעומת מסמך קורות חיים, ולכן חשוב לשים לב לכל הטיפים שהוזכרו כאן.
לבסוף, שמרו את קורות החיים שלכם בקובץ מסוג WORD או PDF והקפידו ששם הקובץ יכיל את שמכם המלא ובמידת הצורך את מספר או שם המשרה הרלוונטיים. אם יש לכם צורך בכך, הכינו מספר נוסחים לקורות החיים בהתאם לסוגי המשרות שתרצו להתמיין אליהן.
מעוניינים בעזרה נוספת בבניית קורות החיים שלכם? נסו את המערכת החדשה לבניית קורות חיים חינם מבית ניב רווח.
נצלו את הזמן להתכונן
למיונים לעבודה!